Acil Servis Haklarınızı Biliyor musunuz?

Hastanelerin acil servislerine başvurduğumuzda; hangi haklara sahip olduğumuzu bilerek hareket etmek sağlığımız için hayati bir önem taşımaktadır.

Acil Servis Haklarınızı Biliyor musunuz?

Hastalık herkesin ortak korkularındandır. Sağlığımızın kötüye gittiği her durumda kendimiz ve yakınlarımız için benzer korkuları yaşarız. Hasta olan eğer çocuğumuzsa, anne baba olarak endişelerimiz bir kat daha artar.


Kaygılarımızın arttığı durumlardan biri de aniden gelişen sağlık sorunlarıdır. Yaşanan sağlık sorununun kaza gibi travma yaratan, kanamaya neden olan bir durum olması halinde; hemen müdahale ve teşhis için acil bölümlerine başvururuz. Aniden meydana gelen bilinç kayıpları, kalp krizleri, iç kanamalar ve yaşlılarda daha çok karşılaştığımız ani felç oluşumları da yine acile başvurma nedenlerimizdendir. Konuyla ilgili hassasiyetler bilinçlenmenin önemini artırmaktadır.


11.05. 2000’de yayımlanan ”Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliği” acil servislerle ilgili belli düzenlemeler getirmektedir. Buna göre; acil vakalarda tek yetkili 112 komuta merkezleridir. 112’nin sorumluluğu şunları kapsar;


• Acil durumlarda Acil Sağlık Hizmetleri Koordinasyon Merkezi (ASKOM) aracılığıyla tüm özel ve devlet hastanelerinin acil servislerinin koordine edilmesi,

• Hangi hastane acilinde yer olduğunun tespit edilmesi,

• Tedavinin hangi hastanenin acil servisinde yapılacağına karar verilip, hastanın sevk edilmesi.


Hastanelerin acil bölümlerinin temposu çok yoğundur. Bu yoğun tempoda, gelen hastalara bakılır ve gerekli olan ilk müdahaleler yapılır. Acil bölümü söz konusu olduğunda; hasta ve sağlık çalışanlarının haklarının bilincinde olması ve iki tarafın da sınırlarını bilmesi gerekmektedir.


Hastaneye ölü olarak gelen hastanın yakınlarının, uzun süren uğraşlara rağmen hastayı yaşama döndüremeyen sağlık personelini dövdüğüne dair haberler hiç de az değildir. Ya da hastaneye verdiği zararlara dair... Bir yandan da acile, yaşamla ölüm sınırında getirilmiş hastayı dakikaların bile önemli olduğu bir anda, nedeni ne olursa olsun, hastaneye kabul etmeyen sağlık personellerini hatırlayalım. İki durumu da tasvip etmek mümkün değildir.


Doktorun ve sağlık personelinin amacı; her koşulda hastayı yaşamda tutabilmek ve onu iyileştirmektir. Peki hastanın acil durumuna kayıtsız kalınan bazı olgularda, hastanın hiç mi hakkı yoktur?


Hastasıyla geldiği acil kapısından geri çevrildiğinde yapacağı hiçbir şey yok mudur? Bunun tartışılması ve konuşulması gerekir; çünkü hasta haklarının ilk prensibi hastanın bu haklarını bilmesinden geçmektedir. İşte acil servislerde hastaların genelde pek bilmediği ama yaşamsal önem taşıyan haklar;


Acil servislerde en sık karşılaşılan durum yatak yokluğudur. Acile gelen hasta, eğer yatak yokluğundan dolayı kabul edilemiyorsa; hastane görevlileri mutlaka başka bir hastanedeki yatak durumunu kontrol etmeli ve hastayı refakatle buraya yönlendirmelidir. Bu yönlendirme için bir sistem geliştirilmiştir.


Bir yataklı tedavi kurumunun, acile gelen hastayı acil bölümümüz yok veya çalışmıyor diyerek hastaneye almama yetki ve hakkı yoktur. İdareciler başta olmak üzere herkes bu duruma çözüm getirmekle yükümlüdür. Getirmediğinde yaşanabileceklerden sorumlu olur. Sağlık Bakanlığından acil bölümü ile onay almış tam teşekküllü hastane niteliğindeki sağlık kuruluşlarının acil çalıştırmama yetki ve hakları yoktur. Bir yanık vakasını kabul etmeyen 2 hastaneye 3 ve 5 gün kapatma cezası verilmiş ve sevk görevini yerine getirmeyen doktor da görevinden uzaklaştırılmıştır


Hasta Hakları Yönetmeliğinin 43. Maddesi; hastasına bakılmadığında ve tedavisinin yapılmadığı durumlarda, hasta veya yakınlarının gerek doktor ve sağlık personeline gerekse sağlık kuruluşuna dava açabileceğini vurgulamaktadır. Anayasa, 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun, 2219 sayılı Hususi Hastaneler Kanunu, ilgili personel kanunları, Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi, Sağlık Bakanlığınca yürürlüğe konulan Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre, özel veya kamu ayrımı yapılmaksızın tüm sağlık kuruluşlarının acil durumlarda hastaya gereken tıbbi müdahaleleri yapmaları zorunludur.


Herkese Sağlık Dergisi

31.10.2010 - 2897



İlgili Diğer Yazılar
Cumhurbaşkanı Erdoğan
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın tavsiye ettiği lezzetin dalından sofaya yolculuğu başladı
Sütün hacmini artırmak için içine çamaşır suyu katıyorlar
Sütün hacmini artırmak için içine çamaşır suyu katıyorlar
Sporcular nasıl beslenmeli?
Ramazan ayında kilo alımına dikkat
Ramazan ayında kilo alımına dikkat
"2 ana öğünle beslenerek yenilenmek mümkün"
"2 ana öğünle beslenerek yenilenmek mümkün"
Konuyla İlgili Sorular
İlgili Forum Konuları

SAĞLIK HABERLERİ Tüm Haberler Sağlık Haberleri Rss

FOTO GALERİ Tüm Foto Galeriler
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Lahana Yapraklarını Göğsünüze Sarın, Faydası İnanılmaz
Lahana Yapraklarını Göğsünüze Sarın, Faydası İnanılmaz

SAĞLIK VİDEOLARI Tüm Videolar
Sağlık Video Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi

 

[Hata Bildir]