Haftada 2-3 balık

İnsanlığın yüzyıllardır tükettiği, İsa öncesi döneme ait yazılı kaynaklarda 50 ayrı türünün olduğu belirtilen, ülkemizdeki dört denizin de incisi balık!

Sağlık açısından uygun besinleri seçmeye özen gösterdiğimiz bu günlerde, özellikle kaliteli protein, uzun zincirli çoklu doymamış yağ asitleri (omega-3 yağ asitleri), vitaminler ve minerallerden zengin balık hakkında bilgiler vermek istiyorum.

Balıkların besin bileşenlerinin incelenmesine yönelik çalışmalara ve sağlık üzerindeki etkilerine bakıldığında biyoyararlanımı yüksek bir protein kaynağı diyebiliriz. Balık proteini, et proteinine göre daha az bağ doku proteini içerir ve elastin içermez. Bu nedenle balık proteini kolaylıkla sindirilmektedir. Ayrıca fosfor, selenyum ve iyot mineralleri bakımından zengindir. Vitaminler açısından değerlendirildiğinde A ve D vitaminleri açısından iyi bir kaynak olduğu görülmektedir.

GELELİM NEDEN TÜKETMEMİZ GEREKTİĞİNE...

Kanserden korunun!

Kanser, balık yağlarının kanser hastaları üzerinde direkt tedavi edici etkisinden çok, hastalıktan korunma daha yaygın olarak görülmektedir. Kanda bulunan EPA ve DHA gibi balık yağlarının seviyesi ile prostat kanseri arasında bir ilişkinin olduğunu ortaya koyan çalışmalar yapılmıştır. "Dokozahekzaenoik Asit", ve "Eikozapentaenoik Asit" şeklinde oldukça uzun ve telaffuzu zor isimleri olan kısaltmalarıyla DHA ve EPA omega-3 yağ asitleridir. Her ikisi de son derece önemli mucize maddeler olmakla birlikte balıkların içerisinde çokça bulunmaktadır.

Bağırsaklarınız için;

İltihaplı bağırsak hastalıklarına karşı balık tüketiminin koruyucu etkisi olduğunu bilinmektedir.

Astımdan korunun!

Balık yağları, kan damarlarının yüzeyini genişletip dokulara daha fazla oksijen girişine yardımcı olmaktadırlar. Astım hastalığı özellikle çocuklarda nefes darlığı şeklinde kendisini gösteren bir hastalıktır. Balık tüketiminin çocukların %20-25'inde görülen astım hastalığına etkili olduğu yapılan çalışmalarla da kanıtlanmıştır. Wyoming Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmada astım hastası ve sigara kullanmayan 19-25 yaş grubundaki bireyler incelenmiş ve ortalama günde 3 gram balık yağı tüketenlerin %40'ının nefes alma yeteneği önemli ölçüde gelişmiştir.

Göz sağlığınız için;

Balık göz sağlığının korunmasında DHA çok önemlidir. Balığın içerdiği A vitamini özellikle karanlıkta görmeyi sağlamaktadır. Omega-3 yağ asitleri retinanın işlevini yerine getirmesinde yardımcıdır.

Kalp ve damar sağlığınız için;

Balık tüketmek kanın pıhtılaşma riskini azaltır ve halk arasında iyi kolesterol olarak bilinen HDL kolesterolü yükseltir. Bunu sağlayan omega-3 yağ asitleridir. Ayrıca omega-3 yağ asitlerinin trigliserit seviyeleri üzerinde etkili olduğu ve %15-30 oranında azalttığı yapılan çalışmalarca gösterilmektedir.

Omega-3'ün bir diğer olumlu etkisi olarak kan basıncını düşürdüğünü söyleyebilirim. Yüksek kolesterolü ve yüksek tansiyonu olan bireylerin omega-3 tüketmesi, kolesterol ve tansiyon seviyelerini düşürmede etkilidir. Haftada en az bir kez balık tüketmek ya da günde 0.5 g balık yağı tüketmek, kalp krizi geçiren hastaların hayatta kalma oranlarını %30 artırmaktadır.

Beyin fonksiyonlarınız için;

Çalışmalar bol miktarda balık tüketen insanların yaşlılık dönemlerinde demans (bunama) ve hafıza problemleriyle daha az karşılaştıklarını göstermiştir. İnsan beyninin hemen hemen %60'ı yağdır ve bu yağın çoğunu omega-3 yağ asitleri oluşturur.

Ruh sağlığınız için;

Finlandiya'da yapılan bir çalışmada, balık tüketiminin depresyon ve intihar olaylarını azalttığı belirtilmiştir. Bu çalışmada depresyon belirtileri ve intihar eğilimleri olan 1767 Finli incelenmiş ve bunlardan haftada en az iki kez balık tüketenlerde depresyon riskinin %37, intihar eğiliminin ise %43 oranında azaldığı görülmüştür.

Özetleyecek olursak;

Beyin sağlığımızdan kalp sağlığımıza, kanserden korunmadan astıma birçok durumda sağlığımıza faydalı olan omega-3 yağ asitlerinden zengin beslenmek için balığı mevsiminde sofralarımızdan eksik etmemeliyiz.

Sağlıklı günler dilerim.

24.11.2021 - 953

Zehra Bora Diğer Yazıları
Haftada 2-3 balık
Haftada 2-3 balık
Yaban Mersini
Yaban Mersini
Diyabet
Diyabet
Tüm Yazıları

SAĞLIK HABERLERİ Tüm Haberler Sağlık Haberleri Rss
KOVİD-19'UN KİMDE NASIL SEYREDECEĞİNİN ŞİFRELERİ BU GENETİK ARAŞTIRMAYLA ÇÖZÜLECEK
Yüzde 1'lik yaşama umuduyla ikinci kez hayata tutundu
Yürüyemeyen yarı felçli hasta ameliyat sonrası yürüyerek evine döndü
Koronavirüs salgınında günlük vaka sayısı 19 bin 357 oldu
Son Dakika: Türkiye'de 5 Aralık günü koronavirüs nedeniyle 185 kişi vefat etti, 19 bin 357 yeni vaka tespit edildi
Diyetisyen Çar: "Bulunduğunuz ortamın rengi, tabakların rengi, yemeklerin rengi iştahı etkilemektedir"
Son Dakika: Bakan Koca vaka yoğunluğu en çok artan 10 ilimizi paylaştı
Vakaların düştüğü Elazığ'da vatandaşlardan "kurallara uyalım" çağrısı
Şanlıurfa'da halk süpürme tekniğiyle aşılanıyor
BUÜ'de kemik iliği nakli 500'ü aştı
Kovid-19 hastası iki çocuğun beyninde oluşan apse KTÜ'de tedavi edildi

FOTO GALERİ Tüm Foto Galeriler
Meksika
Meksika'nın Kim Kardashian'ı kalça büyütme ameliyatı sonrası hayatını kaybetti
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?

SAĞLIK VİDEOLARI Tüm Videolar
Sağlık Video Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi

 

[Hata Bildir]