Bilmemiz gereken ilk �ey, ba�ar�n�n sadece okul performans�na indirgenebilecek bir kavramdan ziyade �ok y�nl� ve geli�tirilebilir oldu�u ger�e�idir. Ba�ka bir deyi�le, ders ba�ar�s� d���k �ocuklar ba�ka ya�amsal alanlarda olduk�a ba�ar�l� olabilir. Dahas� ba�ar�y� engelleyen unsurlar belirlenip bu engelleri a�mak i�in do�ru yollar izlendi�inde ba�ar� seviyesi de belirgin olarak y�kseli� g�sterir.
�OCU�UNUZU ET�KETLEMEY�N
Ba�ar� ile ilgili olarak s�k kar��la�t���m�z hatal� yakla��mlardan bir di�eri ise ba�ar�n�n kategorik olarak ele al�nmas�d�r. Bu tutum, �ocuklara y�nelik 'ba�ar�l�' ve 'ba�ar�s�z' etiketlemelerini de beraberinde getirip asl�nda �ocuklar� dar bir alana hapsetmektir. Oysa ba�ar� boyutsal bir kavramd�r. �ocu�un bir �nceki s�nava ya da s�n�ftaki di�er ��rencilere g�re daha d���k not almas� onu ba�ar�s�z k�lmaz.
PROBLEM� ANLAMADAN ��Z�M M�MK�N OLMAZ
E�er �ocu�unuzun d�nem boyunca sarf etti�i �abay� �nemsemez ve sadece notlara odaklan�rsan�z d���k bir not kar��s�nda �fke, kayg� gibi olumsuz duygularla �ocu�unuzu y�k�c� bir �ekilde ele�tirir hatta cezaland�rma yoluna gidebilirsiniz. Oysa yap�lmas� gereken notun kendisine de�il i�aret ettiklerine yani s�rece odaklanmakt�r. Ba�ar� d�zeyi, �ocu�un kontrol�nde olanlar kadar olmayan pek �ok unsurdan da etkilenir. ��renme g��l�kleri, depresyon, davran�m bozukluklar�, s�nav kayg�s�, dikkat s�re�leriyle ilgili sorunlar, fiziksel engel ya da rahats�zl�klar, g�rme ve i�itme bozukluklar�, �ocu�un zeka seviyesinin ya��tlar�na g�re d���k olmas�, �al��ma sistemi ve sorumluluk almayla ilgili yetersizlikler, sa�l�ks�z aile atmosferi, �nemli ya�amsal de�i�iklikler bu unsurlar�n ba��nda gelir.
YIKICI TUTUM VE TEPK�LERDEN KA�ININ
Bazen fark�nda olarak bazen olmadan, bazen dolayl� bazense direkt yollarla aileler ya�ad�klar� hayal k�r�kl���n�, endi�eyi ya da �fkeyi �ocuklar�na y�k�c� �ekillerde yans�t�r. D���k not getiren �ocu�u cezaland�rmak, korkutmak, tehdit etmek, di�er �ocuklarla veya karde�leriyle k�yaslamak, ona yaln�zca iyi not getirdi�i takdirde de�erli olabilece�ini hissettirecek herhangi bir davran��ta bulunmak, yap�lan yanl��lar aras�ndad�r. D���k notlar y�z�nden bu gibi tutumlara maruz kalan �ocukta depresyon ve kayg� gibi sorunlar tetiklenebilir. Onu daha iyisini ba�armak i�in motive etmek ad�na sergiledi�iniz bu tutumlar tam tersi �ekilde �ocu�un okuldan so�umas�na, devams�zl�klara ve en nihayetinde daha d���k akademik performansa yol a�abilir.
KARNES�NDE KIRIK NOT OLAN �OCU�A NASIL DAVRANILMALI?
- Bir �ocu�un temel ihtiyac� sizin taraf�n�zdan her ko�ulda de�erli oldu�unu hissetmektedir. Karnesi nas�l olursa olsun �ocu�unuzu ko�ulsuz kabul etti�inizi ona hissettirin.
- Tek ileti�im g�ndeminizin notlar, s�navlar ve dersler olmamas�na �zen g�sterin. Bir araya her geldi�inizde yapt���n�z tek �ey ders �al��mak olmas�n ya da �ocu�unuza sadece derslerle ilgili sorular sormaktan ka��n�n.
- D���k notun sebeplerini de�erlendirin, neler yap�laca�� ile ilgili �ocu�unuzla beraber tart���p karar verin.
- �zel e�itim almas� gereken bir durum varsa, bir �zel e�itim uzman�na ba�vurun.
- Davran��lar�nda de�i�iklikler oldu�unu fark ederseniz bir uzmana ba�vurun.
- De�erlendirme yaparken not odakl� de�il, s�re� odakl� olun.
- Notlar�na g�re cezaland�rmay�n ya da a��r� �d�llendirmeyin.
- Maddi �d�lleri de�il, duygusal �d�lleri tercih edin. Sar�lmak, onu ne kadar sevdi�inizi s�ylemek ya da beraber bir g�n planlamak en g�zel hediye olacakt�r.
- Tatil d�neminde dinlenmesine izin verin, notlar�n� telafi etmesi i�in aceleci ve bask�c� olmay�n, notlar�n her zaman telafisi oldu�unu �ncelikle siz unutmay�n.
- Onu su�lamay�n, ba�kalar�n�n yan�nda k���k d���rmeyin, alay etmeyin, a�a��lamay�n.
- Bunu size ifade edemese de onun da �z�ld���n�, kendini ne kadar k�t� hissetti�ini hi� unutmay�n.
- Baz� �ocuklar�n ailelerinden korktu�u i�in yalan s�yledi�ini, evden ka�t���n�, intihara y�neldi�ini unutmay�n.
- Konuyu e�ler aras� kavgaya d�n��t�rmeyin, bu �ocu�unuza kendisini su�lu hissettirir.
- �yi olan notlar�n�n da �zerinde durun, onlar� da konu�un ve takdir edin.
9.6.2017 1 - 27549
|