Hafızamızı Güçlü Tutmak İçin Uykuya İhtiyacımız Var!

Uykusuz kalındığında bozulan ilk işlevlerden biri de bellek, dil becerileri, soyut düşünme ve değerlendirme gibi bilişsel fonksiyonlardır.

Hafızamızı Güçlü Tutmak İçin Uykuya İhtiyacımız Var!

Anadolu Sağlık Merkezi Nöroloji Uzmanı Dr. Ferda Korkmaz, uyku eksikliğinin yol açtığı sonuçları anlattı.

Uyku tekdüze bir süreç değildir. Uykuya dalış, yüzeyel uyku, derin uyku ve rüya ile ilişkili    -REM- (rapid eye movement = hızlı göz hareketleri) olmak üzere dört dönemi vardır. Tıbbın uyku ile henüz bilmediği çok şey olmakla birlikte artık biliyoruz ki bedenin onarımı, çeşitli madde ve hormonların sentezi, hafızanın yapılandırılması, psikolojik dinlememiz uykunun belli dönemlerinde olmaktadır.

İnsanlar yaşlandıkça, toplam uyku süresinde ve rüyayla ilişkili uyku evresinde geçen sürede bir düşüş başlar. Yeni doğmuş bir bebek günde 16 saat uyur. Buna karşın bebeğin 30 yaşındaki annesi günde altı saat uyur (eğer şanslıysa) ve bu sürenin sadece 1/4'ünü veya iki saatini derin uykuda geçirir.

Orta yaşlardan itibaren, uyku süresinin azalmaya başlamasının yanı sıra, uykunun karakteri de değişir. Bu yaşlardaki insanlar rüyayla ilişkili evrede daha az uyurken, yüzeyel uyku dönemleri daha uzun sürer.

İnsanlar yaşlandıkça daha erken uyuyup daha erken kalkarlar. Gençlerde ise tam tersidir. Gençler, gece daha geç saatlere kadar kalırlar ve günün çoğunu uyuyarak geçirirler. Seksenli yaşlarda bu değişiklik daha belirgindir. Gün içindeki uyuklamalarla birlikte günlük toplam uyku süreleri 6-7 saat olabilir. Bu kişiler gün içinde birçok kez uyuklasalar da bunların toplamı nadiren bir saati geçer. Yaşlıların günde 8-10 saat uyumaları gerektiği söylemi doğru değildir.

Kişinin gerek duyduğu uyku süresi şu şekilde hesaplanabilir. Kişi, uyanık olduğu her iki saat için bir saatlik uykuya ihtiyaç duyar. Yaş ilerledikçe bu değişir, uyanık kalınan her iki saat için 45 dakikalık uyku gerekir. Başka bir deyişle, gün boyunca uyanık kalınan her saat için “uyku borcu” biriktirilir.

Onaltı saatlik bir günün sonunda, genç bir insanın “uyku bankasına” borcu sekiz saattir. Buna karşılık yaşlı bir kişinin uyku borcu ise sadece yaklaşık altı saattir.

9.2.2011 0 - 5038





İlgili Diğer Yazılar
Konuşurken sıklıkla
Konuşurken sıklıkla 'şey' demek alzheimer belirtisi olabilir
Baş ağrısının sebebi uyku apnesi olabilir
Baş ağrısının sebebi uyku apnesi olabilir
Unutkanlığın nedeni Haşimoto olabilir
Her unutkanlık demans belirtisi değil
Her unutkanlık demans belirtisi değil
Prof. Dr. Sümer, Kaliteli Uyku İçin Önerilerde Bulundu
Prof. Dr. Sümer, Kaliteli Uyku İçin Önerilerde Bulundu
Konuyla İlgili Sorular
İlgili Forum Konuları
BU SAYFAYI PAYLAŞ Facebook'ta paylaş

SAĞLIK HABERLERİ Tüm Haberler Sağlık Haberleri Rss

FOTO GALERİ Tüm Foto Galeriler
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Lahana Yapraklarını Göğsünüze Sarın, Faydası İnanılmaz
Lahana Yapraklarını Göğsünüze Sarın, Faydası İnanılmaz

SAĞLIK VİDEOLARI Tüm Videolar
Sağlık Video Meme Slikonları Hakkında 5 Soru
Meme Slikonları Hakkında 5 Soru
Sağlık Video Kılcal Damar ve Varis Tedavileri
Kılcal Damar ve Varis Tedavileri
Sağlık Video Selülit Tedavisi
Selülit Tedavisi
Sağlık Video Lazer Epilasyon Nasıl Uygulanır?
Lazer Epilasyon Nasıl Uygulanır?

 

[Hata Bildir]