İlginç Beslenme Bilgileri

Beslenmeyle ilgili ilginç bilgiler. Beslenmeyle ilgili pratik öneriler.

İlginç Beslenme Bilgileri
  • Kilolu insanların aldıkları her yeni kilo ömürlerini 20 hafta kısaltmaktadır.
  • 10 kg ağırlık kaybı hayat beklentisinin %35 oranında geri kazanılmasını sağlar.
  • 18 yaşından sonra alınan her 1 kg ağırlık kardiyovasküler hastalık riskini %3.1 artırmaktadır.
  • Normal vücut ağırlığındaki anne ve babanın çocuklarının %8-13'ü şişman olurken,
  • Ebeveynlerden birisi şişman olursa; oran %40, her ikisi de şişman olursa oran %80'e çıkmaktadır.
  • 1 kg ağırlık kaybetmek 100 dilim ekmeğe karşılık gelmektedir.
  • Her 3 kg ağırlık kaybı durumunda şeker hastalığı riski %50 oranında azalmaktadır.
  • 5 kg ağırlık kaybı, dizdeki kireçlenme riskini %50'nin üzerinde azaltmak için yeterlidir.
  • Bazı kişilerde "fırsatçı yemek yeme davranışı " gözlenmektedir. Bu kişiler yemeği reddetmekte zorlanıyor ve yemek ile ilgili konularda iradelerine yenilmektedir. Bu durumun aşırı leptin hormonu salınımı ile ilgili olabileceği konusunda çalışmalar yapılmaktadır.
  • Bel çevresi önemli bir göstergedir. Karın içi yağlar arttıkça insülin direnci oluşur ve bu  da kişiyi şeker hastalığına aday hale getirir ve bu bireyler kalp-damar sağlığı açısından da mutlaka izlenilmelidir.
  • Bel çevresi sadece yetişkinler için değil çocuklar için de ölçülmeli (örnek olarak: 8 yaşında erkek çocukta  bel çevresi 70.9 cm  kız çocukta ise  70.4 cm altında olmalıdır).
  • Stres vücuttaki endorfin hormonunun salgılanmasını artırarak vücut depolarındaki vitamin ve minerallerin %35 oranına azalmasını sağlamaktadır.
  • Stres altında kortizon hormonunun artışı ile yağ dokusunu etkilenmektedir. Kan basıncının (tansiyonun), kan trigliserit seviyesinin ve depo yağların artışı ise insülin direnci oluşmasına sebep olabiliyor.
  • %10'luk ağırlık kaybı ölüm riskini %20-25, şeker hastalığına bağlı ölümleri %30-40, kansere bağlı ölümleri %40-50 oranında azaltır.
  • 100 gram elmanın vücuttaki antioksidan aktivitesi 1500 mg C vitaminine eşittir.
  • 1 Dakikada 10 kalorinin üzerinde harcama yapmayı sağlamak mümkün değil; oysa 1 dakikada kişinin 200-300 kalori enerji alması mümkün, şişmanlık tedavisinde sadece alınan kaloriye değil harcanan kaloriye de odaklanmak önemlidir.
  • Yeşil veya siyah çay içeriğindeki flavoneller ile LDL kolesterolü (kötü kolesterol) azaltıcı etki gösterebiliyor, buna ek olarak tümör oluşumu veya gelişiminde de azaltıcı rol alabiliyor.
  • Domates ve domates ürünleri içeriğindeki likopen adı verilen bir çeşit karoten ile kan basıncını düşürücü etki gösterebiliyor. Ayrıca servikal, mide, akciğer ve prostat kanserine karşı koruyucu etkileri bulunmaktadır.

10.6.2009 - 886

Diyetisyen M.Turgay Köse

 

[Hata Bildir]