Son Bir Ay Kala Öss Ve Sbs

Sınav kaygısının Nedenleri Nelerdir? Sınav Depresyonu ve kaygısı nasıl tedavi edilir?

Son Bir Ay Kala Öss Ve Sbs

Eskiden sınavlara 1 yıl kala çalışılırken artık, SBS 6.-7. ve 8 sınıflarda olmak üzere 3 yıl, ÖSS ise 9-10-11 ve 12 sınıflar olmak üzere 4 yıl hazırlanılmaktadır. Sınava hazırlık süreci aslında zorlu ve bir o kadar da stresli bir yoldur. Gerek çalışma temposu gerekse psikolojik özelliği ile ciddi ve bir o kadar da etkileyici bir süreç.

Bu sınavlar hem psikolojik nitelikli hem de performans gerektiren özelliklere sahiptir. Çok iyi performansınız olsa da kaygılar ve yol haritasının olmaması da kazanmayı sağlamaz.

1 Ay Kala Neler Yapmalıyız?


  • Konu tekrarlarını bitirmeliyiz. Her konuyu tekrar ettikten sonra konu ile ilgili mutlaka soru çözmeliyiz.

  • Farklı dershanelerin deneme sınavlarına girerek değişik soru tiplerini görmeliyiz.

  • Son 1 ay içinde beslenme düzenimize dikkat etmeliyiz. Özellikle üç öğünü taviz vermeden uygulamalıyız. Vücut direncinin düşmesi halinde çalışma isteği ve gücü de azalacaktır.

  • Eğer rapor aldınız veya devamsızlık hakkınızı kullanıyor iseniz günlük 4 saat ve üzeri çalışabilecek kadar zamanınız var demektir. Bu süreçte dershane etütlerine ağırlık vermenin yanında evde 50 şer dakikalık süreler ile tekrar yapabiliriz.

  • Uyku saatini sabitlemeliyiz. Son ayda genelde okula gidilmediği için uyku süresini uzatanlar, süreci verimsiz kullanmaktadırlar. Bu nedenle günlük max:8 saat ortalama ise:7 saat uyumak yeterlidir.

  • Haftanın 7 günü çalışmak yerine hem aralıklı çalışmak hem de mümkün ise günde 1-2 saat dışarı çıkarak ya da dolaşarak gerginliği azaltmalıyız.

  • Son bir aylık süreç içinde sakatlanmaya yol açacak sporsal ve bedensel etkinliklerden uzak durmalıyız.(futbol, basketbol, halter, fitnes vs.)

  • Soru çözerken masa-sandalye kullanmalıyız. Gerçek sınavda en çok zorluk çekenler, yatarak, sırtüstü, ya da rast gele pozisyonlarda ders çalışıp soru çözenlerdir. Bu nedenle son 1 ay gerçek sınav pozisyonuna uygun çalışmalıyız.

  • Denemeleri ve soru çözümlerini gerçek sınav süresi ile sınırlamalıyız. Kendimizi bu şekilde alıştırıp şimdiden soru çözme hızımızı oturtturmuş olalım.

  • Soru çözerken, önce kendi alanımızla ilgili soruları çözmeli, sonrasında ortak genel konulara geçmeliyiz.

  • Eğer halen deneme sonuçlarınız düşük geliyorsa panik yapmamalıyız. Çünkü son 1 ay en kritik aydır. Özellikle genel tekrarlar sayesinde netlerimizde 7-10 arası artış yakalayabiliriz. Yine ÖSS de son konuların ağır olması ve bitişiyle puanlarımız haziran başında belirginleşir.

  • Denemelerde ve soru çözümlerinde yanlış cevapladığımız soruları yuvarlak içine almalı, test bittikten sonra tekrar dönüp çözmeliyiz. Aynı zamanda belirli konularda hep hata yapıyor isek o konuyu tekrar etmeliyiz.

  • Arkadaş grubumuzda, kendimizi diğerleri ile kıyasladığımız sürece hep bizden daha iyi çalışan olduğunu düşünerek kendimizi mutsuz ederiz. Bu nedenle gereksiz bir kıyasa girmemeliyiz.

  • Sınavdan sonra yaşayacağınız olumsuzluklar üzüntüler veya sevinçleri zihninizde yaşamaya gerek yok. Çünkü sevinmek veya üzülmek için elimizde henüz bir gerekçe yok. Üzüntüyü ve sevinci sınav sonrasına erteleyelim.

  • Sınav öncesinde sınavla ilgili ";Şu kadar net yapmalıyım"; ";Dakikada en az bir soru çözmeliyim"; gibi koşullar üretmeyelim. Çünkü oluşturacağımız bu tür koşullar sınav sırasında tehdit edici faktör haline gelebilir.

  • Kaygı yaratacak cümlelerden, koşullandırmalardan uzak durmalıyız.-Mali, malı cümleler zorlama durumu yaratacağından kaygılanmaya neden olacaktır. Bunun yerine " çalışıp elimden geleni yapacağım" demek daha rahat ve güven verici olmaktadır.

  • Eğer sınav kaygısı yaşıyorsak, bunun nedenini bulmalı ya da bir uzmandan hemen destek almalıyız. Çünkü kaygı bizi hem ürkütür hem de kötü sahnelerin devamlı aklımıza gelmesine neden olur. Bu konuda uzmandan mutlaka son bir ayda birebir destek almalıyız.

  • Anne-babalarımız bizden sınavı kazanmamızdan öte, elimizden geleni yapmamızı istiyor. Biz elimizden geleni yaparsak, sonuç kimseyi mutsuz etmez.



Anne-Babalar Neler Yapabilir?


  • Çocuktaki kaygının azalması için her gün evde sınavı konuşmamalıyız.

  • Planları çocuğun sınavı kazanması veya kazanmaması üzerine yapmamalıyız. Bu durum çocukta her şey sınava bağlı düşüncesini oluşturur.

  • Tatil ile ilgili konularda sınav odaklı olmamalıdır.

  • Sınav hazırlığı konusunda yapılan ödemeler vs. çocuğun yanında baskı aracı olarak kullanılmamalıdır.( bu durumlarda çocuklar, kaybedersem bir işte çalışır öderim mantığını geliştirebilirler.)

  • Çocuğunuzun başarı veya başarısızlığını kendi aile statünüze ve kariyerinizle özdeşleştirmeyin. "benim çocuğum ama bana çekmemiş. X in oğlu imkânsızlıklara rağmen kazanırken …)

  • Çocuğunuza, ilgi ve sevginizden gerçeğe uygun olmayan abartılı ifadeler kullanmalıyız. Abartılı sevgi ya da uzak durmak gibi.

  • Çocuğunuzun sadece sınav için değil, genel olarak değerli olduğunu ona hissettirin. Kazansan da kazanmasan da seviyoruz seni…

  • On bir aylık sürede, yapsa da yapmasa da kahvaltıyı her sabah ona hazırlayın.(annem o kadar emek vermiş, hazırlamış, yiyeyim bari) bu şekilde güne hızlı ve mutlu başlar.

  • Haftada bir gün 2-3 saat hep beraber zaman geçirin. Ama sınav konuşmamak kaydıyla.



Sınavdan Bir Gün Önce


  • Çalışmayı bırakın. Sevdiğiniz kişilerle, sevdiğiniz faaliyetleri yapın. Sakin bir gün geçirin.

  • Sınavda gerekli olan tüm belgeleri, araç-gereçleri hazırlayın. Unutmayacağınız bir yere koyun.

  • Sınavdan bir gün önceyi moral depolamak amacıyla değerlendirin. Çünkü moral en iyi dinlenme aracıdır. Bunun için sevdiğiniz etkinliklerde ve ortamlarda bulunun.

  • İyi uyumak için erkenden yatağa girmeyin. Bu durum uykuyu daha da kaçırabilir. Makul bir saatte yatın. Uyuyamıyorsanız sorun haline getirmeyin. *Gevşeme tekniklerini kullanabilirsiniz.

  • Akşamdan tüm hazırlıklarınızı tamamlayın. Acele etmek, panik havası yaratır. Panik ise kaygı yaratır. Hazırlıklı olmak hem sizi hem de çevrenizi rahatlatır.

  • Gün önceden ağır ve rahatsız edici yemeklerden uzak durmalısınız.



Sınav Günü


  • Kalktığınızda kaygı hissediyorsanız derin nefes alma egzersizleri uygulayabilirsiniz. Kaygılı olmak ve heyecanlı olmak sizi korkutmasın.

  • Ilık bir duş alın.

  • Sınav sabahı dengeli ve doyurucu bir kahvaltı yapmaya gayret edin. Sınavda enerjiye ihtiyaç duyacaksınız.

  • Sınav saatini dikkate alarak biraz daha erken uyanın. Yola çıkmadan önce bir kez daha evraklarınızı kontrol edin ve üzerinize rahat edebileceğiniz kıyafetler giyin.

  • Yanınıza bir veya yarım litre su alın.

  • Kesinlikle yatıştırıcı almayın.

  • 1 saat önceden sınav yerinde olun.

  • Sınava anne-babanızla gidebilirsiniz. Bunu güçsüzlük olarak değil, destek olarak algılayın.



Sınav Salonunda


  • Sınav salonunda sıranızı öğrendikten sonra varsa tuvalet ihtiyacınızı giderin.

  • Heyecanlandığınızı fark ettiğinizde paniğe kapılmayın. Hissettiğiniz heyecanın doğal olduğunu ve sınava giren her aday gibi bu heyecanı sizin de hissettiğinizi kendinize hatırlatın.

  • Soru kitapçıkları dağıtıldığında kitapçık türüne dikkat edin ve kitapçık türünü cevap kâğıdındaki ilgili yere kodlayın.

  • Dağıtılan cevap kartındaki basılı bilgilerin size ait olup olmadığını kontrol edin. Kodlanması ve yazılması gereken yerleri yazıp kodlayın.

  • Soru kitapçığının kapağındaki adı, soyadı ve ÖSYM no bölümlerini doldurun. Sayfaları inceleyip eksik ya da hatalı sayfa olup olmadığına dikkat edin. 

  • "Kendime güveniyorum, bu sınavı başaracağım"; deyip, güçlü olduğunuz bölümden yanıtlamaya başlayın.

  • Bildiğiniz kısımdan başlayın. Bilmediklerinizi veya boş bıraktıklarınızı yuvarlak içine alın.

  • Bir soruyu yapamadığınızda diğer soruları okurken yapamadığınız soruyu zihninizden atmaya çalışın.

  • Bir soru üzerinde gereksiz zaman harcamayın. Cevabından emin olmadığınız soruları boş bırakın. Hızla diğer sorulara geçin, çünkü ileride kolay sorular vardır. Ayrıca ÖSS';de 4 yanlış 1 doğruyu, OKS';de 3 yanlış 1 doğruyu götürmektedir.

  • Cevaplama bitince son bir kontrol yapın.

  • Başka adayların ne yaptığıyla ilgilenmeyin

  • Dikkatiniz dağıldığında kalemi bırakıp otuz saniye veya 1 dakika kadar dinlenin.

  • Cevap kâğıdınızı ve kitapçığı teslim etmeden önce doldurulması gereken yerleri tekrar inceleyin.

  • Artık sınavınız başarıyla bitmiştir. GEÇMİŞ OLSUN...



Serhat Yabancı

Psik. Danışman- çocuk-aile danışmanı

 

8.05.2009 - 954



Yazarın Yazdığı Tüm Makaleler
Yazarın Yazdığı Tüm Makaleler İçin Tıklayınız.
Son Bir Ay Kala Öss Ve Sbs Konusunda Ziyaretçi Görüşleri

Kbrnr dedi ki;
27.05.2009

İlgili Diğer Yazılar
Madde Bağımlısı Çocuk ve Aile
Madde Bağımlısı Çocuk ve Aile
Şeker Bayramına Özel Diyet
Şeker Bayramına Özel Diyet
İlaç kullanırken tüketilen besinlere dikkat
İlaç kullanırken tüketilen besinlere dikkat
Yazın tüketilen içeceklere dikkat: Aşırı sıcak vücutta elektrolit kaybına yol açıyor
Yazın tüketilen içeceklere dikkat: Aşırı sıcak vücutta elektrolit kaybına yol açıyor
Diyabet hastalarına dondurma yerken porsiyon uyarısı
Diyabet hastalarına dondurma yerken porsiyon uyarısı
Konuyla İlgili Sorular
İlgili Forum Konuları

SAĞLIK HABERLERİ Tüm Haberler Sağlık Haberleri Rss

FOTO GALERİ Tüm Foto Galeriler
Meksika
Meksika'nın Kim Kardashian'ı kalça büyütme ameliyatı sonrası hayatını kaybetti
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Diş Fırçanızı Karanlık Yerde Tutuyorsanız Dikkat! Tehlike Saçıyor
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Yumurtayı Pişirmeden Önce Yıkamak Ne Kadar Doğru?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?
Kan Lekeli Yumurta Yenir mi?

SAĞLIK VİDEOLARI Tüm Videolar
Sağlık Video Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Göziçi İğne Nedir? Neden Yapılır? İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Yakını Görememe ve Tedavisi İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Botoks Nedir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Sağlık Video Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi
Katarakt Ameliyat Sonrası Gözlük İzmir Kaşkaloğlu Göz Hastanesi

 

[Hata Bildir]